Monday, 30 April 2012

Nawaitu

assalamualaikum semua pembaca
bersama saya lagi di kendet site

pada jam ini saya ingin menceritakn satu cerita
eh, xkn la nk bercerita satu kereta pulakkan
mestila bercerita satu cerita...hahaha

asyik merenungkan sikap manusia seperti saya dan anda semua
situasi ini mesti pernah berkalu semasa anda di rumah mahu pun di luar rumah
semasa melakukan kerja paling kerap berlaku


SITUASI PERTAMA

hallo, nama saya ahcai cincai...
saya tukang kayu, bukan saya kayu ye..
satu hari sedang membuat perabut, datang abg saya cincai bocai ingin menolong saya...
kata beliau 'ahcai,bole tolong ka...tolong menolong amalan mulia kn...
kata saya ' wah, ini suda bagus ada pembantu..mai la tolong'

dalam hati saya (abg saya ni ikhlas dan bersungguh menolong saya, syukur)
dalam hati abg (kene rajin ni sbb msti ada upah)

moral- niat ikhlas tersebut sudah bertukar dengan upah,so da x ikhlas la...ingat nk bg duit ke? jgn harap la...beniaga pn kecik2 je...hahaha


SITUASI KEDUA

nama saya ali bin abu...
saya keje membuat kraftangan...
satu hari adk saya dtg ke bengkel saya...
saya : adk,wt ape dtg sini
adik : saya amik angin
saya : kalau nk amik angin g la guna pam tu
adik : nk buat ape?
saya : nk amik angin kn...pam la bnyk angin...
adik : haaaa...(blur)....bole adik tolong abg?
saya : urm setelah fikir masak2,xpelah...keje abg senang je...
adik : dalam hati adik (belagaknya abg aku ni, ingat nk tolong sgt ke..)

moral - si abg ni x bg adknya tolong sbb dia bniaga kecil2an n kalau da tolong msti la dia nk upah...sbb dia kuat shopping...xde duit la tu dia dtg nk keje...hahaha


so,kendet site cuma memberi pendapat, manusia ni macam2 ragam...kalau ikhlas dengan satu keje...pasang niat betul2...jangan mengharapkan upah/habuaan dengan sesuatu kerja...bukankah kalau inkhlas itu dapat ganjaran pahala yg lumayan...sebab tu la Allah swt tidak tunjujkan pahala pada kita, kalau tidak...mesti kita sambil lewa seperti

eh,pahala aku da banyak ni...buat dosa jp la...
eh,pahala aku kurang balik la...nk mengaji la topup pahala lg...

renung2kan la ye kawan2...Islam itu mudah jika kita Menghayatinya...

maaf jika kurang faham n terkasar bahasa...

Yang Benar
muhammad afiq bin abdul rashid



Sunday, 29 April 2012

kepada tunangku siti normastura

assalamualaikum
selamat pagi kalau baca entry ni waktu pagi
selamat petang kalau baca entry ni waktu pagi
selamat malam  kalau baca entry ni waktu pagi
selamat tido kalau baca entry ni waktu pagi
hahahaha

saya muhammad afiq berada di udara
ingin menyampaikan kata2 semangat kepada siti normastura @ tunangku
'hendak seribu daya,mahu seribu cara'
hehehehe

abg harap kerja yg banyak tu dapat disiapkan pada masa yang ditetapkan
harap sayang mengerti luahan ini
think positive because anything that we do must have an end
AND problems that come up must have the solutions
dont worry be happy
love u more...hehehe

akhir kata dari tunangmu 'selamat menjalankan tugas'
Allah sentiasa membantukan hambanya yang menghadapi masalah...
Amin Ya Rabbal'alamin